Wycena marki - dr Tomasz Ramian - refleksje po szkoleniu

Warsztat i Metodyka Warsztat i Metodyka

W sobotę 19 października 2019 w Browarze Żywieckim szkoliliśmy się z wyceny marki.

IMG_20191019_093402.jpg

Relacja ze szkolenia w Browarze Żywieckim 

Zarząd Oddziału Bielskiego zorganizował w dniu 19.10.2019 r. szkolenie p.t.
„Wycena marki” w Piwiarni Żywieckiej  w Sali Kuflowej Muzeum Browaru

Szkolenie trwało 8 godzin edukacyjnych, prowadził je dr Tomasz Ramian. Otrzymaliśmy oprawione materiały, uzupełnione mailowo o dodatkowe slajdy. Żywiec przywitał 29 uczestników piękną, jesienną pogodą.

Pan Marek Gancarczyk - Przewodniczący Oddziału  Bielskiego Śląskiego Stowarzyszenia Rzeczoznawców Majątkowych i organizator tego szkolenia przywitał serdecznie obecnych i otwarł wykład. Szkolenie było ciekawe i urozmaicone, połączone ze zwiedzaniem muzeum browaru żywieckiego i poczęstunkiem piwem (jeśli ktoś mógł sobie na to pozwolić). Podawane ciągle kawa, ciastka i przekąski, a także smaczny i obfity obiad ułatwiały nam przyswajanie trudnego tematu i wspierały ożywione dyskusje w przerwach.

Temat „Wycena marki” bardzo rzadko pojawia się w szkoleniach. Dlatego zainteresowanie szkoleniem było duże, choć dla większości słuchaczy było to pierwsze spotkanie z tą tematyką. Wiedza wykładowcy a także jego doświadczenie praktyczne sprawiły, że uczestnicy się nie nudzili.

Prowadzący szkolenie uzmysłowił nam, że:

- brak jest konkretnych przepisów prawnych regulujących procedurę wyceny marki

- bardzo ważne są dobre założenia do wyceny

- bardzo trudno jest znaleźć praktyczne informacje i dane niezbędne do wyceny marki

Ponadto mogliśmy poznać różne metody wyceny marki i możliwość ich praktycznego zastosowania w warunkach polskiego rynku (podejście porównawcze trudno zastosować). Zrozumieliśmy jak ważną rolę pełni marka w  procesie sprzedaży, a także jak może podnieść wartość firmy (w ujęciu księgowym i rynkowym).

 

Zajęcia przeprowadzone profesjonalnie. Mogliśmy zapoznać się ze sposobem pozyskiwania danych specjalistycznych niezbędnych do przeprowadzenia tej wyceny (kłopoty ze źródłami), a także uzmysłowić sobie jak trudno jest wycenić markę firmy i jak wycena ta różni się od wyceny nieruchomości.

Były także pytania i dyskusja. Głównie dominował temat: jak praktycznie zdobyć dane potrzebne do wyceny. Możliwe jest zdobycie części informacji odpłatnie. W tej kwestii pozostał jednak pewien niedosyt.

Szkolenie minęło szybko. Zwiedzanie browaru było bardzo ciekawe: poznaliśmy historię zakładu oraz jego dzisiejszą pozycję. Potrzebujemy takich spotkań: oprócz pogłębienia wiedzy, pogłębiamy także więź w środowisku.

Być może znaczna część uczestników szkolenia nigdy nie będzie wyceniać marki, ale przedstawiony sposób postępowania, będzie mógł być wykorzystany przy innych wycenach.

Większość uczestników brała udział w szkoleniu w takim miejscu po raz pierwszy. Potrzeba różnorodności tematów i miejsc szkolenia, zwłaszcza w znanych i ciekawych obiektach. Wielkie podziękowania dla organizatora i wykładowcy. Temat z pewnością nie został wyczerpany. Może tu jeszcze wrócimy.

Autor relacji - Jan Siudziński